Tråkigt kan vara bra

Ibland kan det vara så att en bra butiksstil är tråkig, då det finns tillfällen där det roliga, eller det som sticker ut och så vidare sänder helt fel signaler. För vissa saker vill man sända ut signaler som säger att man är pålitlig och robust, någon som gör det man ska utan att dra uppmärksamhet till sig. En sådan stil är det ingenting fel med, och tvärtemot vad man kanske kan tro så är den inte helt lätt att få till, på ett bra sätt. Det finns alltid en risk med att det slutar att allting ser amatörmässigt ut, vilket ju är motsatsen till vad man vill åstadkomma.

Det ska bara fungera
Ett exempel är Henningssons El. Med ett namn som det så kommer vissa förväntningar – som infrias av deras hemsida. Man kan enkelt hitta information om de saker de sysslar med, som elinstallationer, vitvaruservice, uppvärmning/kylning och annat av det slaget. Saker som inte är så glamorösa, men som de flesta eller alla av oss har stor nytta av i vårt vardagliga liv. Då det handlar om sådant som vi förväntar oss ska fungera och bara finnas där så blir det ofta stora problem för oss om exempelvis det blir problem med elen, eller uppvärmningen.

Det är därför en del företag ska ha hemsidor som inte sticker ut, men som fungerar och där man enkelt hittar informationen man söker. Henningssons gör detta bra, där man ger ett tryggt intryck, ett intryck som säger att man är pålitliga (vilket de definitivt verkar vara, om man ser till annan information som finns om dem. Samtidigt så är är deras hemsida också snygg, på ett anspråkslöst vis. Den eller de som ligger bakom den har definitivt haft koll på vad de gjorde. Det är inte det lättaste att vara så enkel, klar och tydlig som Henningssons Els hemsida.