Hur en bröllopsfotograf kan sälja sina tjänster

Att marknadsföra sig som bröllopsfotograf är svårt. Det finns så många att välja mellan, vilket gör det svårt att sticka ut från mängden, men det finns sätt att göra det på. Idag ska vi se efter lite på hur en bröllopsfotograf kan sälja sig via sin hemsida på ett bra sätt, och därmed locka kunder. En bröllopsfotografs hemsida kan på många sätt sägas vara en butik, där det som säljs är fotografens tjänster. Det gäller att snabbt fånga besökaren, och få denne att stanna tills hon eller han tycker att ”det är den här bröllopsfotografen vi ska ha!”.

Bilder bilder bilder!
Det handlar då naturligtvis om bilder, många och bra bilder. Men det gäller då att så snabbt som möjligt fånga besökaren, exempelvis med ett bildspel med några extra speciella bilder. Urvalet är viktigt: det ska vara bilder som direkt fångar betraktarens fantasi, så denne söker sig vidare på sidan och ser fotografens show case. En duktig bröllopsfotograf kan variera sig, och har därför bilder från bröllop med olika stämningar och miljöer. Det inger förtroende, att fotografen verkligen vet vad hon gör och kan anpassa sig efter bröllopsparets önskemål. Anpassningsbarhet är svårt, och ställer stora krav på fotografen. Lyckas en bröllopsfotograf visa att hon kan detta, ja då är det stor chans att hon blir anlitad.