Djup i butiken

Allting är designat, stort som smått. Det gäller då inte minst vardagsföremål som vi knappt ens tänker på hur de ser ut. I vårt senaste inlägg så skrev vi om onlinebutiker och en del av fördelarna med att ha en sådan. En fördel var då att det är enklare att ha ett stort sortiment, där kunderna lätt kan hitta vad de behöver. Se bara på Amazon, till exempel, som har ett utbud som inget varuhus ute i den icke-virtuella verkligheten kan ha. Den enda nackdelen då är väl att man inte kan känna på de saker man beställer, få en fysisk uppskattning av vad det är som man funderar på att beställa. Men det är inte alltid nödvändigt. En bok är en bok, till exempel, och vi vet hur de ”känns”, och dessutom är det viktigaste där innehållet.

Spets i erbjudandena
Vi nämnde också möjligheten att ha unika saker i sortimentet, saker som ingen, eller väldigt få andra har. Med nätet så blir ju hela Sverige, ja till och med hela världen, ditt varuhus; antalet möjliga kunder som kan hitta till dig är mycket stort. Att nischa sig blir för de flesta det bästa sättet att stå emot de stora jättarna. Vad man inte kan ha i bredd får man i stället ha i djup.

För att ta ett exempel: en klämma. Klämmor finns i en mängd olika varianter och utformningar, fast vi nog inte tänker på det till vardags. Men så är det, och riktiga kvalitetsklämmor i metall, med tillhörande skopa, är något som de flesta hundägare behöver, vare sig de är medvetna om det eller inte. Fokuserar man på klämmor och liknande saker kan man så ut, och med tanke på antalet möjliga kunder så kan det faktiskt finnas en marknad – en marknad som bara väntar på att någon ska marschera in och försöka fylla det utrymme som finns.