Att presentera sitt hotell

Hotell är inte riktigt det samma som en butik, men det ligger väldigt nära. Ett hotell vill ju också sälja något till dig – sina rum. För många kanske hotell är något lite opersonligt, något man besöker för att man måste när man är på resa, och då försöker man så klart välja ett bra alternativ, men hotellet i sig är sällan målet. Men så finns det sådana hotell där själva hotellet är en del av själva resmålet, hotell vid olika turistmål. Dessa hotell har då ett drygt jobb med att marknadsföra sig själva. Samtidigt ska de också då marknadsföra turistmålet i sig – varför ska någon vilja åka till just den platsen. Den här gången ska vi därför lyfta fram ett hotell som lyckas på alla dessa punkter, med enkla medel.

En bild säger mer än tusen ord
Show, don’t tell heter det på engelska. Visa, berätta inte, och det är något som slår en när man besöker Green Hotels sajt, www.greenhotel.se. Den är renskalad och har så mycket text som behövs (inspirerande text). Men den lyfter fram sina bilder på ett bra sätt. Green hotel ligger i Tällberg vid Siljan i Dalarna, så då kanske ni får en idé om vad som gäller. Men Green Hotel gör det så väldigt bra, med sina inspirerande och vackra bilder. De lyckas sälja Dalarna, Tällberg – och sig själva.

Det sistnämnda är ju viktigt. Det man ser av hotellet (rätt så mycket) lockar i sig. Fina möbler, stämningsfull inredning, fantastisk utsikt… Det är helt enkelt ett hotell man VILL bo hos. Green Hotel lyckas alltså med att först och främst sälja Tällberg som resmål, och sedan sälja sig själv som hotellet att bo hos. Efter ett besök på deras hemsida är det nästan omöjligt att inte vilja dit, så snabbt som möjligt.