Att presentera en vara online

När du går i en butik och handlar är det förstås av stor vikt hur butiken har valt att presentera sina varor. Det ska vara snyggt upplagt för att vi ska dras dit och vilja titta närmare på saken. När vi väl går dit kan varan vi tittar på prata för sig själv. Vi kan klämma och känna, vrida och vända, testa och prova. På nätet blir detta svårare. Där har vi en bild som vi ser, och sedan har vi inte så mycket mer. En bra produktbeskrivning är förstås A och O och kan till viss del ersätta där vi inte kan klämma eller känna, men bilden du ser är ändå ett viktigt intryck du som kund får av den här varan.

Bra produktfotografering är viktigt
Att presentera en vara online handlar förstås till stor del om bra produktfotografering. Vad som sedan får räknas som bra beror lite på vilken typ av vara det är, vilken målgrupp du har, och så vidare. Vi kan ta påsklämmor som exempel. Själva produkterna på den här sidan är enkelt fotograferade. Och nu menar vi inte enkelt som i simpelt, utan enkelt som i att man ser klämman och inget annat. Det finns inga saker som stör i bakgrunden. Man ser inte ens att den ligger på ett bord. Ett väldigt bra sätt att presentera den här produkten.


Visa vardagslivet
På sajten finns dock även andra bilder, där klämmor sitter på säckar eller påsar. Och det här minst lika viktigt. Kunden måste även kunna känna hur det blir att ha den här produkten i sitt liv. I sin vardag. Annars blir det för stelt. Så kunden kan alltså se själva produkten väldigt tydligt, och samtidigt få en känsla för produkten när den används. Precis så ska man tänka när man ska presentera en vara online.